lördag 11 juli 2009

Sommarkräksjukan

Dexter: I går morse när vi gick och la oss var allt som vanligt. Vi hade jobbat på natten och såg fram emot ett sökpass efter att vi hade sovit. När vi hade gått på morgonpromenaden somnade vi som två klubbade så fort vi la huvudet på kudden (jag på mattes fötter). Men framåt eftermiddagen började min mage att kännas väldigt konstig och jag insåg att jag MÅSTE ut! Jag startade projekt "väcka matte" vilket för dagen visade sig vara näst intill omöjligt. Jag slickade henne i ansiktet och buffade på henne i flera omgångar men hon bara vände på sig och vaknade inte ordentligt. Jag var så tålmodig som jag bara kunde förmå mig till med en mage i uppror och försökte verkligen hålla ut och somna om. Men det gick bara inte så jag försökte väcka henne igen, och igen...och igen. Till slut vaknade hon och studsade upp när hon insåg läget. Det var med ett blödande hjärta och förbannelse över den koma nattjobbet kan försätta henne i som hon kastade på sig kläderna medan jag stod och flämtade vid dörren. Sen sprang vi till närmaste gräsyta och ja...det som hade legat och oroat min mage kom ut genom både mun och bak i fem olika omgångar på 10 minuter. Jag mådde sååå dåligt!
När krisen verkade vara över gick vi hem och ringde till veterinär som sa att det var viktigt att matte höll mig i vila och kontrollerade om jag kunde få i mig vatten utan att kasta upp. Om jag inte lyckades behålla något överhuvudtaget fanns nämligen risk att något jag ätit satt fast i magen och då skulle vi komma in direkt till sjukhuset. Vatten fick jag i mig så den enda "akuta" åtgärden matte vidtog var att kontakta sökgänget och ställa in. Tråkigt men det går fler tåg.

Istället hade vi hade en lugn kväll hemma tillsammans. Min mage lugnade ner sig och stabiliserade sig under kvällen, inga fler akuta rusningar ut med andra ord och senare på kvällen kunde jag till och med äta lite grann. Veterinären ordinerade fasta i 24 timmar och sen ris med fisk i små portioner men eftersom jag mådde så pass bra provade matte att ge mig lite redan under kvällen och det gick finemang. Snart är jag tillbaka med nya friska tag.


Sjukling

//Eder Dex

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kompis!
Vad skönt att höra att du frisknat till så fort! Det är inte kul att må dåligt! Vi ses i morgon! Kramkram, Ozzy m. matte