fredag 23 maj 2008

"Den där har du fått för dina synder"

Ja så sa en god vän till matte angående Dexter häromdagen. Ingen nämnd ingen glömd:) Personen i fråga syftade på att Dexter är snäppet "mer" än vad jag är när det gäller...allt. Och matte har alltid varit så stolt och mallig över hur lätthanterad jag är samt mjuk och försiktig med andra hundar. Annat verkar det vara med Dexter som inte lägger sig platt på rygg om någon behagar detta. Inget fel i det...bara väldigt annorlunda.

Vi träffade på en terrier igår, en kille på 2 år. När han och Dexter hade nosat lite på varandra så bestämde han sig för att börja jucka mot Dexter sådär lite lagom demonstrativt. Det han inte hade räknat med var att Dexter minsann inte tänkte låta sig juckas på ett dugg trots sin ringa ålder. Han gjorde en helomvändning, hoppade upp på terrierns rygg och låste fast honom med framtassarna samtidigt som han vrålade det värsta morr han kunde åstadkomma. Och detta i preciiiis samma ögonblick som matte sa till terrierns ägare "Han är bara 4 månader så han är nog lite för ung för att sätta sig upp än så länge". Nu vet hon bättre! Jag vet inte vad hon trodde men jag har iaf hela tiden vetat att det inte är någon mespropp till hund. Och vem vill bli juckad på för den delen?

Efter det lekte vi en stund till och alla var glada och snälla. Det var även två andra hundar med i leken som var stencoola. Men sen såg jag att terriern fick något lömskt i blicken igen och började cirkulera kring Dexter. Men innan han hann omsätta tanke till handling var jag framme hos honom och sa till på skarpen "ge fan i min lillebror!" (Ungefär som min syster Ettan visade mig min plats när vi var och hälsade på Dexter och hans bröder första gången och jag var lite grining). Då la han ner och struntade sen i Dexter. Efter det flöt det på bra igen och vi lekte en stund till innan vi bröt upp och gick åt varsitt håll.

På kvällen tog hela familjen en promenad in mot stan och tränade Detxer på att gå fint i koppel...och även mig. Vi var jätteduktiga och gick så fint så. Dexter glömde visserligen bort sig ibland och drog iväg mot något som luktade gott men det är ju också därför vi tränar. Han skötte sig kanon tyckte vi allihopa när vi kom hem!


Alltid minst ett öra på vift


Mina ligger där de ska


Dexter är inte sen på att komma när matte ropar. Här forcerade han ett gäng taggiga buskar itället för att gå runt på stigen.


Själv tog jag stigen...i lagom takt


Det var varmt i solen


Nä du, den gubben gick inte.

3 kommentarer:

Ozzy sa...

You Go Dexter! Sånna fasoner ska man ta ur dem! Bra att inte låta nån sätta sig på dig :D Jag kan lära dig mer om vad kaxighet är... för det är min specialitet (säger matte)
Ha en bra helg!
kram från mig och min familj :D

Unknown sa...

Mmm, Så gör jag också om någon liten en försöker jucka mot mig. Bara håll fast dem och visa vem som är starkast! Om de är större så biter jag efter dem istället. Ett jäkla ocharmigt drag att hålla på och jucka. Det är lika bra att visa dem var skåpet ska stå!

Stå på dig Dexter!

kram från Sally-kusin

Anonym sa...

Vilka fina bilder!