fredag 29 februari 2008

Händelserik dag igen

En sån dag vi hade igår. Anledningen till att vi åkte ut till landet var ju för att vår bil skulle lagas (tutan och spolarvätskepumpen). Matte pratade med dem flera ggr och de sa att pumpen skulle beställas samma dag och komma dagen efter (alltså igår) kl 12. Bra, då stannade vi alltså en extranatt hos Blessie, inte mig emot. Efter vår långpromenad igår med Blessie så packade vi ihop våra saker och gick ytterligare en långpromenad fast den här gången var jag och matte ensamma. Jag började känna mig lite trött i benen när vi äntligen stannade vid vägkanten. Nä matte, nu orkar jag inte gå längre tänkte jag protestera men just då kom det en buss och plockade upp oss. På bussen satt det en hel dagisklass, en sån där grupp full med människovalpar och de luktade grillad korv hela högen. Jag ville nosa lite närmare men matte sa åt mig att ligga ner och då gjorde jag det. Men jag luktade lite på avstånd i smyg hihi. Efter ungefär 20 minuter hoppade vi av bussen och gick till skomakaren där matte hade lämnat in ett par skor dagen innan. Jag fick sitta helt lös utanför på vänta och det gick jättebra. Jag såg matte hela tiden genom fönstret och hon hade dessutom lagt ut en godis ett par meter vid sidan av mig (extern belöning) så jag satt som ett ljus. När hon kom ut sa hon varsågod och så fick jag ta godisen. Vi gick vidare ner mot hamnen där jag fick sitta och vänta igen, den här gången utanför grillen och matte utom synhåll. Nu glömde jag bort att vara stilla så jag tog några steg åt sidan men då öppnade matte dörren blixtsnabbt och sa åt mig att vänta igen. Hon har ögon som en hök den där. Lika bra att göra det då tänkte jag så jag satt stilla tills hon kom ut igen och då hade hon en påse i handen som luktade urgott. Vi gick förbi tågstationen där det var massor av folk i rörelse eftersom tåget precis hade kommit in och jag fick fortfarande vara lös. Jag gick som ett frimärke vid mattes sida och den enda gången jag tappade fokus, när jag såg en annan hund, räckte det med att matte smackade lite med läpparna så var jag vid hennes sida igen. Vi satte oss på gräsmattan i en park i närheten och matte plockade fram hamburgare, pommes frites och korv, MUMS!! Hon delade upp korven i en massa bitar som hon spred ut på gräsmattan och sen fick jag leta efter dem. Smakade smaskens! När de var slut kastade hon ut några pommes också och de var också goda kan jag meddela. Medan jag letade som bäst såg jag i ögonvrån hur parkens alla fåglar närmade sig sakta men säkert. En ankfamilj kom vaggandes i sakta mak, lite fiskmåsar cirkulerade över oss och typ tusen kråkor kom skuttandes i tron om att de inte syntes. I början var de lite försiktiga och blev rädda när matte motade bort dem men efter ett tag märkte de att hon bara hade lösa skott i puffran så vi var nästan tvugna att fly därifrån. Sekunden efter vi hade lämnat platsen blev det helt svart på marken där vi hade suttit. Jäkla gamar gastade matte och jag tyckte också att de var bra jobbiga faktiskt. De åt ju upp mina sista pommes frites.


Jag på vänta utanför grillen


mmm gott med pommes


Kolla in gamarna som närmar sig

Vid det här laget var klockan tre och på verkstan hade de sagt att det bara skulle ta ca en kvart att sätta i den nya pumpen. De hade fortfarande inte ringt så vi bestämde oss för att åka dit och hämta bilen, den bara måste ju vara klar liksom, pumpen skulle ju ha kommit för tre timmar sen. vi hoppade på en buss igen och promenerade den sista biten till verkstan. Matte gick in medan jag fick sitta utanför och vänta och det enda jag hörde av konversationen var att matte sa "ok, ge mig bilen". Sagt och gjort, vi fick bilen och matte var så arg så hon grinade när vi åkte därifrån. Hon ringde till husse och berättade att de hade sett ut som frågetecken när matte frågade om bilen var klar. De hade glömt bort att laga den!!! Då hade vi åkt till landet speciellt för att få bilen lagad fast matte egentligen hade tusen andra saker att göra i stan och alltså "förlorat" två dagar förgäves. Jag tyckte inte att det var förgäves förstås och inte matte heller egentligen eftersom det var mysigt att komma ut på landet men ibland måste man prioritera viktiga saker först sa hon och tydligen hade hon en massa viktiga saker att göra i stan. Till saken hör också att de har strulat med oss redan innan så det här var liksom sista chansen. Det värsta var nog inte att de klantade till det utan det var deras bemötande efteråt. Inte en ursäkt fick vi utan de ljög och sa att de minsann aldrig hade lovat att den skulle bli klar tills dess och när vi sa att vi faktiskt hade åkt 12 mil tur och retur (pga att försäkringsbolaget hänvisade oss dit) samt lagt två dagar på att vänta på bilen så sa de bara "ja, men varför åkte ni hit då" Jo jag tackar jag. Den repliken ska matte ta med sig till sitt jobb på hotellet så får vi se hur långvarig hon blir där om de får missnöjda gäster:P

Men nu ska man inte gråta för länge över spilld mjölk så matte ringde till Ozzys matte Marie och frågade om de ville ta en promenad med oss och det ville de!! Vi hann precis ta en snabbrunda innan mörkret föll och vi fick till och med upp spår på två älgar, det ni! Efter den höjdpunkten åkte vi hem till dem där Nelli väntade. Tvåbenigarna fikade gott och vi lekte tills vi var så trötta att vi inte orkade stå på benen längre. Då la vi oss ner istället och kivades lite lagom mycket, men sluta det ville vi absolut inte göra. När matte tog på sig jackan sprang jag till dörren för hur kul det än att leka med Ozzy så orkade jag helt enkelt inte mer. Det var med glada och lätta hjärtan vi till slut kom hem till husse som väntade med middag till oss. Den bästa medicinen mot en ledsen och upprörd matte: goda vänner, lyckliga boxrar och en glad husse. Nu ringer vi en ny bilmeck:)

1 kommentar:

♥ Pernill@ sa...

Hejsan Leah.
Jag är Cleo en Grand danois valp som kikar in till dig.
Ha en bra helg
Http://www.bigpawcleo.blogspot.com