tisdag 25 maj 2010

Häst och hund

Idag vad guldgossen med ut på ridtur. Alltid lika uppskattat. Nu har Dexter accepterat läget så pass att han inte längre smyger fram och "nyper till" hästarna i mularna som han har gjort innan. Måste säga att hästarna på gården är väldigt tålmodiga och snälla som har låtit honom hållas. Anledningen har varit att han tycker att de är skitläskiga och att de ska hålla sig på avstånd, allra helst från mig vilket kan bli ett problem när jag ska rida eller pyssla om dem. Han kommer liksom smygande i hukande position och sen BAM! så kommer det ett litet tjuvnyp i en inte ont anandes mule. Inte hårt förstås, mer en markering men såklart inte ok ändå.
Han är ändå rar för trots att han tycker att de är riktigt otäcka så trotsar han sitt inre motstånd och kommer och ska stå nära nära mina ben när jag står och håller i en häst samtidigt som han sneglar misstroget upp mot giganten ovanför huvudet. Liksom för att skydda mig och finnas nära till hands ifall det krisar haha. Gulle!
På fotona nedan när jag sitter på huk med Dexter i knät kan man se hur Frasse nyfiket nosar Dexter på ryggen vilket han tyckte var riktigt onödigt men han flyttar ändå inte på sig. Han gillar läget helt enkelt i sin nobla uppoffran:)

Obs. Viktigt att påpeka att jag aldrig tvingar Dexter att vara så nära hästarna och får honom att känna obehag. Snarare tvärtom vill jag att han håller lite avstånd. Men som sagt...han verkar känna att det är hans uppgift att finnas till hands.


Hästar i rörelse är däremot bara skitkul!







3 kommentarer:

Filippa och Ester sa...

Åh vad härligt ni hade det! Gul häst + gul boxer = perfekt kombination. :)
Kram

Monica sa...

Ljuvliga bilder, han är för härlig din beskyddare!
Kram från oss tre i blåsiga Älmsta
/Monica, Niro & Dante

Bianca sa...

Åh jättefina bilder! Blir alltid sugen på att ta upp ridningen igen när det är såhär fint och härligt väder!