tisdag 29 april 2008

Valpkurs för Dexter

Så var det dags för lilleman att lära sig lite vett och fason. Då Johan som jag har gått på kurs hos inte hade någon valpkurs den här terminen som passade mattes schema fick hon vända sig till en annan instruktör. Visserligen diggar vi verkligen Johans metoder och jobbar mycket utifrån de kunskaperna vi har fått med oss därifrån fortfarande men det är alltid nyttigt att bredda sig med nya infallsvinklar och kanske snappa upp något nytt. Dessutom är det ju jätteviktigt och nyttigt för Dexter att få komma iväg utan mig och socialträna med jämnåriga.

Han hade enligt rapporten jag och husse fick när de kom hem skött sig otroligt bra och matte var så stolt över honom att hon nästan sprack. De hade tränat på att gå fint i koppel och Dexter hade nästan gått lika bra som jag gjorde på mitt förra kurstillfälle när vi tränade fritt följ. Han hade varit väldigt följsam och kontaktsökande med matte och lät sig inte påverkas allt för mycket av de andra valparna. Han var tydligen inte alls lika intresserad av de andra hundarna som jag var/är utan det var mest fokus på matte alltså. Duktig kille!
Efter kursen fick han hälsa på några andra vappisar varav en var väldigt intensiv. Hon hoppade upp och ner på Dexter i en väldans fart och slog med tassarna i ansiktet på honom och han var inte alls förtjust i det. Han försökte först lugna ner henne men när hon inte brydde sig ett dugg om hans förmaningar blev han riktigt putt och brottade ner henne lite halvt och lät som om han hade en hel grizzlybjörn i magen. Quite a shocker för matte som har haft att göra med mig som har varit världens flams och trams-maja med andra hundar (fram tills jag löpte och blev kvinna åtminstone). Men å andra sidan förstod hon att han blev grinig då intensites-nivån på den här bruttan var skyhög. Och att skylla på att jag skulle gjort honom "kaxig" håller inte matte. Jag såg och hörde nog hur det lät när vi var och hälsade på Dexter och hans bröder hos Ingrid. Ett gäng med drag i var de minsann hela högen av grabbarna, minst sagt;)



Lyssnar på fröken


Lugn och avslappnad


Trötter efter kursen

Inga kommentarer: