lördag 29 mars 2008

Klickerkurs

I morse kom Malin och Ruf och hämtade upp mig och matte för att åka till Waxholm på klickerkurs. Vi fick inte hälsa på varandra utanför bilen utan jag fick hoppa in direkt i bakluckan till Ruf som blev sååå glad över att se mig. Jag själv som genomgår någon typ av "nu-fan-gör-alla-hanhundar-som-JAG-säger-period" kände mig extremt tvungen att påminna honom om just den regeln innan jag kunde yttra min glädje över att se honom. När jag hade gjort det var dock allt som vanligt igen.

Kursen var jätterolig och superlätt. Det enda vi hundar skulle förstå idag var i princip att så fort vi hörde ett klick så var det dags att inkassera godis. Sen spelade det inte så stor roll vad vi valde att göra för att klicket skulle komma. Jag nishade mig dock ändå mot slutet och valde att buga så pass många gånger att matte till slut kunde lägga kommando på det. Våra mattar fick däremot jobba snäppet hårdare. De hade mycket teori under dagen medan vi fick vila i bilen så de var nog mörare i huvudet än vad vi var. De fick tydligen också prova på hur det är att vara hund och bli klickad till önskat beteende. Det var verkligen inte så lätt berättade de. Matte blev klickad av Niros matte Monika och efter att ha provat allt utom just det Monika ville att hon skulle göra så blev hon totalt ofokuserad och tappade stinget helt. Det tog liksom stopp i hjärnan och hon satte sig bara på golvet och tittade upp i taket och låtsades att hon var ensam i rummet. Det var en viktig tankeställare att få för att inse vikten av att lägga träningen på rätt nivå. Dessutom kommer hon definitivt bli snabbare på att läsa mina signaler och dess innebörd när jag seglar iväg i tankarna.

Imorgon kör vi hela dagen igen och då ska vi hundar få vara mer delaktiga. Ska bli hur kul som helst! Sen på kvällen efter kursen är det 1-årskalas för mig och Ruf hemma hos Simonettisarna. Woho! Jag har sett några paket skymta förbi och matte är i full färd med att göra en tårta åt oss så det kan ju inte bli annat än kul det heller.

Inga kommentarer: