torsdag 12 november 2009

Att bygga ett staket

Jag har ju som bekant bestämt mig för att vi ska flytta och även om själva flyttlasset inte går än på ett tag finns det massor att göra innan jag blir bondmora på heltid. Hela förra veckan bodde därför jag och min kompis Polito ute hos mamma och Pekka (ja just det...kanske missat att nämna att huset ligger i SORUNDA (såklart:)) och att jag framöver kommer ha mamma och Pekka som grannar åt ena hållet och min älskade lillebror åt det andra. Fint!! Vad vi kan dra för slutsats av detta är att år av tjat tydligen lönar sig...visst mamma?;)

Var var jag nu...jo, vi var ju i alla fall i Sorunda förra veckan och fixade och donade inför vad som komma skall. Nämligen vargavinter i stuga med kamin och Dexter "the hunter" boende på en tomt utan synliga gränser. Vad innebär då det här om man översätter det till rent slavarbete? Jo för slavarbete var precis vad det var. kul dock, jag gillar att ta i.
Till att börja med hjälptes Polito och min lillebror åt att såga upp en massiv hög med träd med en motorsåg till lagom stora bitar. Då kunde jag klyva upp bitarna med en fiffig vedklyv som händiga Pekka slängt ihop själv och vidare frakta alla dessa magnifika vedklabbar med en skottkärra till vedförrådet. Åh vilken härlig känsla det är att beskåda en prydligt staplad vedhög efter massa hårt arbete!

Nedan följer ytterligare händelser under veckan, i punktform.

*Vi har handlat stolpar och slanor till staketet som skulle byggas runt tomten för att hålla vildjycken från grannarnas katt.

*Fraktat dessa stolpar och slanor med hästtransport som jag försökte backa med för att komma så nära avlastningsplatsen som möjligt.

*Svurit alla svordomar jag kunnat för att transporten inte ville backa åt det håll jag ville. Till slut gett upp backandet efter att transporten och bilen bestämde sig för att helt enkelt "vika sig på mitten" och stanna där.

*Burit alla dessa stolpar (40st) och slanor (34st) den lite längre sträckan istället och placerat dem på marken i en fin hög.

*Uppfunnit helt nya svordommar när min kära mor kom och sa "varför lägger ni dem där? Lägg dem där istället" *pekar ännu längre bort*.

*Bitit ihop och gjort som mamma sa.

*Satt alla stolpar i marken vilket inneburit HÅRT arbete då flertalet stolphål innehöll välplacerade stenbumlingar och vi fick gräva runt med spade för att få bort dem samt även borra hål i berg på vissa ställen.

*Fått besök av Pekka på arbetsplatsen som skulle berömma vårt arbete trodde vi men som istället sa "men ni har ju satt alla stolpar för tätt, det här måste ni göra om om det ska funka med slanornas längd"

*Dött inombordsdöden och stirrat tomt ut i luften. Alldeles för trött och uppgiven för att ens kunna ge uttryck för min besvikelse över min inkompetens och mitt oerhörda självhat för stunden.

*Gett upp och åkt in till stan med Polito och lillebror istället där vi drack tillräckligt många öl för att glömma allt vad staket hette.

*Vaknat dagen efter med ny energi (nåja) och åkt tillbaka till de felplacerade stolphålens stad med min hjälte till lillebror och gjort om alltihop. Denna gång rätt!!!

*Fått upp hälften av slanorna så nu är halva tomten vackert inramad av ett sällan så vackert skådat staket....som Dexter invigde med att KRYPA UNDER samtidigt som vi arbetade.

*Besvarat min lillebrors kommentar "Var det inte meningen att han INTE skulle komma ut" med "ÄH...det kan man faktiskt lära honom!!"

*Dött inombordsdöden igen i smyg efter att insett att jag just kastat en sisådär 4-5 tusen i sjön.

*kommit på den fantastiska idén att man ju faktiskt kan sätta hönsnät längst ner hela vägen runt. FÖR DET ÄR JU SÅ SNYGGT!!!

*Tänkt "över min döra kropp hönsnät. Över min döda kropp"

*Återgått till att jag tamejtusan visst ska lära Dexter att man faktiskt håller sig innanför staketet. Om jag så ska ligga med ärtrör runt knuten och spionera.

*Delat ut flyers till byns alla frestelser (katter) och andra retningar (rådjur, rolig figur, spännande skepnad, vad som helst som rör sig) som kan tänkas locka Dexter i fördärvet (a.k.a en ärta i bakhuvet) att de icke ska göra sig besvär att komma förbi vårt fullt funktionella (och dyra) staket.

*Köpt en påse ärter och finfint rör med extra schvung i.

Så! Det var min vecka. Vad har ni gjort?

Ps. Vill verkligen TACKA Polito, mamma och lillebror för all oumbärlig hjälp jag har fått. De stod ute med mig i snöblandat regn och gjorde hål i marken tills vi var blöta inpå kroppen. Klöv ved i timmar tills det blev kolsvart ute och sen vidare några timmar till i skenet av ett par billycktor. Burit och kånkat och kämpat. Och den enda som tappade humöret några gånger var JAG. Den som alla var där för att hjälpa. Det är ju så man får skämmas!

TACK! Ni är guld värda!!!


Alla goda ting är tre

Inga kommentarer: