söndag 12 april 2009

Träning med Kajsa och Nellie

Idag var en härlig dag. Efter vi slutat jobbet styrde vi kosan mot Hagaparken där det var ett strålande väder. Vi gick på en morgonpromenad och jag fick busa av mig det värsta ruset jag hade i kroppen efter nattens vila.
Matte tog fram kameran som hon så flitigt packat ner och skulle föreviga mig i morgonsolen men då var batteriet urladdat. Typiskt!
Efter en stund kom en bil jag hade sett förut och mycket riktigt så var det Kajsa och Nellie som klev ur den. Kalas! Mattarna la spår år varandra och sen gick vi på en promenad tillsammans. Den där Nellie är en riktig liten bus-fia kan jag meddela. Hon kröp nästan ur skinnet så som hon krumbuktade och hade sig för att få till lite bus. Jag ville också hemskt gärna men eftersom matte ville något helt annat såg jag ingen annan råd än att ta på mig min kostym av märket "brådmogen" precis som jag gör när jag är ute och går med Povel (som är preciiis likadan som Nellie). När jag har den på mig spatserar jag på i stadig takt och ignoererar alla lekinviter. Jag bevärdigar dem inte ens med en blick utan jag vänder lite fisförnämt bort huvudet istället. Annars kan jag vara busefjant hur mycket jag vill men jag kände liksom att åtminstone en i sällskapet borde hålla på värdigheten;)

Efter promenaden tränade vi lydnadsmomenten och jag och Nellie fick visa för varandra hur duktiga vi var och hur långt vi har kommit i träningen med våra mattar. Nellie har lite mer jobb att göra med inlärningen av Kajsas boxerrace (poletten har inte trillar ner än - hon förstod inte alls vitsen med det) men annars såg det fint ut. Jag var så het på inkallningen så jag gjorde hål på mattes tumme istället för kampleksaken men lite krigsskador får man räkna med när man har skaffat brukshund:P

Sen var det dags för spår och då var jag ganska mör av värmen och redan 2 timmars aktivering. Jag for ut i spåret som Kajsa hade gått med en väldig fart och redde ut några klurigheter hon hade gjort men jag var alldeles för het och yvig så jag missade mittenapporten helt och hållet och det tog mig ett bra tag att hitta slutet. Jag höll mig väl inte riktigt i spårkärnan idag så att säga. Jag körde mer på taktiken "täck så mycket mark på så kort tid som möjligt så dyker nog apporterna upp". Matte hade överseende med mitt resultat idag för hon förstod att jag var trött och varm och var glad att jag trots det hade motivationen uppe och behöll min kämparanda ända till slutet.
Efter det kollapsade jag på första bästa skuggplätt jag hittade. Trött var bara förnamnet. Kajsa bjöd på vatten och vi tackade för rolig träning och åkte hem. Jag hann knappt komma innanför dörren innan jag sov på hallmattan men just när jag skulle hoppa på sömntåget så plingade det på dörren och där stod mattes och min kompis Polito. Matte och han skulle tydligen äta brunch på Mosebacke som har en väldigt fin uteservering med utsikt över Stockholm. Och vem är väl jag att tacka nej till eventuella åtstickningar med bacon och prinskorv under bordet??
Vi tog en promenad i den fortfarande gassande solen och anslöt oss till en skara glada soldyrkare med hungriga magar. Jag la mig under bordet och slumrade medan matte och Polito åt sin mat och allt var så skönt och härligt. Rätt som det var blev jag väckt av två tjejer som kastade sig över mig med falsettröster och tryckte upp händerna i ansiktet på mig. Jag blev lite paff men förblev cool. Matte var det lite värre med - hon blev förbannad! Hon krävde att de visade mig respekt och tog hänsyn till att jag låg och sov. Att hon inte kan nöja sig med att uppfostra mig, nu ska hon uppfostra alla hon ser på gatan också. Hybris någon?

Mycket riktigt fick jag lite bacon innan det var dags att gå hem och det smakade ljuvligt! Behöver jag säga att jag somnade klapp kanon när vi väl kom hem sen? En skön dag!

Några få bilder tagna med mobilen blev det.


Nellie hoppar fint över provisoriskt hinder!


Lite bus


Vattenstation hos Kajsa

Inga kommentarer: