torsdag 6 september 2007

Valpkurs igen

I måndags var det ju valpkurs för mig och Ruffie och det var lajbans som vanligt. Vi fick först visa upp en och en att vi hade tränat på "nej" hemma och vår instruktör Johan valde ut en av oss som fick börja? Han valde Ruf.
Johan tog hans koppel, gick in med honom i mitten av ringen som vi stod i, slängde några godbitar på marken och sa "Ruf nej". Johan ville förstås kolla hur Ruf reagerade. Skulle han dyka direkt på godiset eller skulle han lyssna på Johan och söka ögonkontakt? Hah! som om Ruf skulle gå på den lätta. Han fattade galoppen direkt och kastade en blick åt mitt håll som sa: "kolla nu syrran". Sen spände han ögonen i Johan och släppte honom inte med blicken. Johan som ju vill att vi ska söka ögonkontakt och liksom fråga om lov innan vi tar godiset kunde inte annat än att vara supernöjd med Rufs resultat. Ruf fick sin kompensation (godis) och sen bestämde han sig för att briljera ännu mer. Han satte sig på Johans vänstersida och varje gång han tog ett steg i nån riktning flyttade Ruf efter och satte sig i position, hela tiden med ögonkontakt, tills Johan sa "Ruf varsågod" och lät honom ta godisen som låg kvar på marken. Det är i såna lägen man är redigt stolt över sin bror:)

Nu ska vi öva mer på "nej" hemma fast i mer verkliga situationer. Vi ska också träna på "stanna". Det har vi redan tränat på massor hemma hos oss men det är alltid bra att repetera så man inte glömmer bort. När vi övar det kommandot får vi inget godis utan då är belöningen istället att man får ett "varsågod" så man kan gå vidare. Det räcker gott och väl åt mig för inte vill jag väl stå och stampa på samma ställe hela dagen. Anledningen till att vi inte får godis i samband med "stanna" är för att vi inte ska få någon förväntan på snarr och springa tillbaka till husse/matte istället för att stå stilla. Stanna betyder alltså - Stå still tills matte/husse är vid din sida och säger varsågod.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Leah du är för gullig. Jag är stålt över dig med mest hela tiden. Du är så duktig. När min matte läste vad du hade skrivit om mig så började hon att gråta...hon tyckte att det var så gulligt av dig att skriva så. Det bästa är ialla fall att vi ses varje måndag i flera veckor till:) Sen får vi gå en kurs till och en till för man vill ju träffa Johan med, han är en trevlig tvåbening eller hu syrran. Millioner kramar Ruffie

Anonym sa...

Vill bara säga att ni är så bra både Leah och Ruff. Ni kommer att gå långt med de duktiga tvåbeningarna som ni har valt ut att bo hos.
Kramar Ecco

Edvin sa...

Tack brorsan!
Vi hyser också hopp om framtiden. Du, det där köttet du bjöd på sist. Det var toppengott men min mage är inte van vid såna delikatesser (får bara tråkigt torrfoder) så jag blev jättedålig i magen. 5 hela olyckor blev det på köksgolvet inatt. Hoppas matte fattar piken och ger mig kött mer regelbundet nu.
Kram!