tisdag 11 september 2007

Valpkurs 3

Igår på kursen fortsatte vi att träna på stanna och nej samt att gå i koppel tillsammans allihopa utan att dra. Vi får även lära oss att skilja på kom och häråt. Kom betyder att jag ska komma ända fram till matte/husse och häråt betyder "häng med åt det här hållet". Det är ju faktiskt två helt olika saker och jag tycker att det är bra att det finns två olika kommandon. Hur ska man annars förstå vad det egentligen betyder när tvåbeningarna ropar kom, om det ibland är helt ok att bara springa åt samma håll och sen i nästa sekund måste man tydligen komma hela vägen fram. Nej, vill de att vi hundar ska förstå vad de verkligen vill får de också vara tydliga. Annars blir jag bra förvirrad. Som tur är berättade Johan det här för min matte och husse redan i somras när han var hemma hos oss så vi har hyfsad koll.

Efter kursen stannade vi kvar en stund och jag fick leka fritt tillsammans med Ruf, Leonbergern Smulan och Amstaffen Blanca. Väldigt roligt!

Inga kommentarer: