söndag 2 september 2007

Boxerläger på Fårö

Jag och min flock har varit på läger tillsammans med en hel drös andra boxrar! I fem härliga dagar var vi på Gotland där vi tränade och umgicks tillsammans både fyrbeningar och tvåbeningar. Lägret som var beläget på Fårö arrangerades för 5:e året i rad av Susanne Nyström och Yvonne Hollingworth. Av boxerälskare - för boxerälskare. Vi bodde i en stugby där vi delade boende med Emil 2 år, Diva 3 år och deras mattar Marie och Ketty. Först ryggade jag till när jag såg Emil för han var så stor och livlig men det visade sig att det var den bästa lekfarbrorn man kan önska sig och vi blev bästisar på en gång.
Det kryllade ju av boxrar men de vi umgicks mest med var Emil, Diva och de två kullsyskonen, Oscar och Naala 6,5 månader.
Stugorna låg precis vid havet så på kvällarna fick vi springa fritt tillsammans på stranden och ni kan ju föreställa er hur kul vi hade. Ner i vattnet, upp på sanddynorna, ner i vattnet igen, rulla runt i sanden osv osv. Jag tror jag aldrig har varit så lycklig. Emil och Diva hade störtkoll på mig och kom till undsättning när Naala och Oscar körde syskonkupp mot mig. Vad trodde dom? Klart jag hade allierat mig redan på färjan. Vi höll ihop hela veckan vi tre och en av kvällarna fick jag till och med sova tillsammas med Diva i hennes säng medans Emil var en gentleman och låg bredvid på golvet. Det var så myyysigt!

Vad gjorde vi på dagarna då? Vi fick verkligen prova på allt möjligt. Första dagen tränade vi följsamhet på fotbollsplanen under förmiddagen och efter lunch och vila åkte vi ut i skogen och provade på något som tydligen kallades för spår. Vi gick i skogen när jag helt plötsligt kände att det luktade bekant i marken. Men vad var det för något? Var det inte...? Jo...nä men dra på trissor. Det luktade ju husse! Bäst att kolla vad han hade haft för sig. Jag följde doften en bit in i skogen och fick till min stora glädje syn på mina nycklar där i snåren. Inte för att jag fattade hur dom hamnat här men WOHOO! Jag blev jätteglad!
Efter att vi lekt lite med dem gick vi vidare och ganska snart kände jag att det luktade husse igen. Nu kände jag igen den här leken. Ner med nosen i backen och följ doften. Efter en bit kom jag på att jag faktiskt var bajsnödig så jag tog mig en välbehövlig paus mitt i alltihop. Något lättad satte jag ner nosen i backen igen och traskade vidare. Bingo igen! Där stod en skål med skinka i. Min lyckodag.

Andra dagen åkte vi ut till skogen igen och provade på något som heter sök. Jag och matte stod på en stig när jag plötsligt såg någon hoppa upp i skogen från ingenstans och ropa "popup!" och sen försvinna lika snabbt igen. Jag blev ju såklart otroligt nyfiken så jag rusade in i skogen för att titta efter. Halvvägs fram kom jag av mig lite. Vart tog hon vägen...och skulle jag verkligen bara springa rakt fram till en främling i skogen utan vidare...hmm...jo KLART JAG SKULLE! På med nosen och hoppelihopp så var jag framme och blev överöst med korv och beröm av Lotta som vi hade tränat följsamhet med dagen innan. Det här var ju kanonskoj!
Matte kom och hämtade mig och så gick vi tillsammans tillbaka till stigen. Väl där avlägsnade sig Lotta och vi tittade på nytt ut i skogen, fast åt andra hållet. "Popup!" hörde jag igen och jag såg en till figur skymta bland träden. Nu hade jag ju fattat vinken så jag sprang så fort jag kunde och letade upp filuren som hade gömt sig. Det var Jörgen som låg där och även han hade godis till mig. Allra gladast blev jag över att ha vågat mig fram trots viss tveksamhet och jag ville aldrig sluta pussa på honom.

Tredje dagen tränade vi inkallning och fick även nosa lite på rapport. Rapport tyckte jag också var himla kul och hade inga som helst problem med att springa i full kareta från matte till Susanne. Trots att jag inte kände henne så bra. Men hey...jag är ju en boxer och vi älskar alla!
Nu tycker både jag och matte att alla grenar var så otroligt roliga så vi vill träna precis allting. Det går liksom inte att välja!

Jag har haft fem underbara dagar varvade med roliga övningar, lek och mys. Det har varit toppenkul att få träffa så många trevliga hundar och tvåbeningar samt prova på de olika bruksgrenarna. Matte hälsar och vill tacka Lotta, Susanne och Jörgen mfl för att ni svarade på alla hennes frågor om tävlingslydnad och bruks osv. Nu är hon taggad till tusen och går runt här hemma med något pilimariskt i blicken. Tydligen har hon stora planer för oss inför framtiden och det låter bara bra tycker jag:)

Det finns en tant som bloggar precis som jag. Svea heter hon och det är tur att hon fortfarande kan skriva för hör, det gör hon knappt längre. Första dagen på stranden kom hon travandes mot oss till synes helt ovetandes om att hennes matte Susanne hängde henne i hasorna och ropade så högt på henne att vi andra nästan fick sätta tassarna i öronen. Jo jag sa ju det...tant! ;). På hennes blogg kan ni iaf läsa mer om lägret samt även titta på fler bilder.

Hoppas att vi alla ses igen nästa år!


Ps. Alla bilder är klickbara för större format.



Så här underbart hade vi det






Diva håller koll på småttingarna


Jag på en snäv innerkurva


Emil älskar att bada


Diva flyger fram


Naala och Oscar


Valphög


Husse och jag


Stilige Emil


Jag och matte innan jag skulle spåra


Ett härligt gäng med boxrar på väg ut i skogen


Ketty tillsammans med mig, Diva och Emil


Jag har hittat första figgen, Lotta


Och så den andra, Jörgen


Emil skickas ut av sin matte Marie


Vi hann se några raukar också


Emil fick fnatt och klättrade upp i en:)


Såhär bodde vi


Middag för tvåbeningarna


Grillning sista kvällen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wiii, fullt ös medvetslös... Det ska vara kul att ha boxer :-)
... Tack för jätte trevligt sällskap på lägret. Hoppas verkligen att vi får se mer av er i framtiden!

Anonym sa...

lart mycket