söndag 4 oktober 2009

Sök och spår och en himla massa bilder

Gårdagens morgonpass blev en aning längre än planerat. Jag hade tänkt max två timmar eftersom jag kom direkt från nattskiftet och alltså var ganska trött. Men tiden gick fort och jag hade alldeles för roligt med Kajsa och Joanna och hundarna för att ens tänka på klockan så det blev ett pass på fyra timmar istället. Sova får man göra...sen. Och hör på den här! Joanna (som känner mig ganska väl vid det här laget) var orolig att jag hade åkt ut i skogen utan att äta frukost (huvudet på spiken) och hade därför tagit med sig varm choklad och smörgås till mig. Så omtänksam och gullig! Tack:) Ibland är min planering lite sisådär. Får oftast med mig allt hundarna behöver men glömmer mig själv.

Intill skogen där vi brukar träna finns en stor stubbåker som jag flera gånger tänkt att jag vill lägga spår på då ingen av hundarna någonsin spårat på det underlaget. Kul att testa. Så innan tjejerna kom hann jag lägga två spår i sällskap med flera rådjur och harar. Varför göra det lätt för sig liksom? Dumma jag.
Vi gick en promenad på en halvtimme och mötte Kajsa vid bilen när vi kom tillbaka. Vi resonerade oss fram till att Leah som hade korv i spåret skulle få gå sitt på en gång och Dexters skulle få ligga tills efter sökpasset. Så jag selade på Leah och gick mot ängen. Hon fick in spåret direkt och vek av över diket där jag hade gått men ungefär där tog framgångarna slut. Det var relativt kraftig vind och Leah verkade var mer intresserad av att vinda in allt vilt som befunnit sig på ängen än att gå sitt spår. Vi var nog en rätt sorglig syn där vi stod. Hon lyckades dock ta första vinkeln perfekt och hittade en pinne så det tar vi med oss till nästa spår.


Spår på nytt underlag


Tar vinkeln perfekt

Sen åkte vi till Dexters stora besvikelse vidare till sökskogen. Den blicken han gav mig när han insåg att han inte skulle få ta sitt spår gick rakt in i hjärtat. Jäkla hundar med deras samvetsblickar! Föga visste han dock att han skulle få sin beskärda del av träning han också.

Om spåret gick åt h*lvete för Leah så var det i alla fall raka motsatsen med dirigeringsövningarna. Hon var på topp och presterade fint. Jag måste bara få ordning på mig själv också. Kajsa uppmärksammade mig på en ny konstig grej jag höll på med vilket var att VÄSA fram "sssssssssSÖK" när jag skulle skicka henne. Väldigt tydligt och pedagogiskt kommando, inte sant. Leah blev såklart osäker på när hon skulle sticka iväg och undrade vad jag höll på med. Lustigt vad man håller på med som man inte ens tänker på förrän någon säger till en. Vi fick oss i alla fall ett gott skratt.
Leah fick idag figge dold under skynke för första gången och det tyckte hon inte var något speciellt konstigt alls. Lillfjompan kan vara tuff hon också.


Morgonstund har guld i mun


Först ut var Leah


Sök!


Vem vinner?


Nu kommer jag


Bäst att kampa med alla som vill


Lika bra att du ger upp, jag släpper inte!


Två gullnosar:)

När det var Dexters tur var han rejält överladdad vilket gjorde det svårt för mig att överhuvudtaget få kontakt med honom. Hej stiglydnad! Han lyckades i alla fall koppla på huvudet ute i rutan och hittade Kajsa som han gav en rejäl omgång i kamp och lek. De första två gångerna han kom ut till legan slog det över totalt och han brottade nästan ner henne. Men efter att han fått ur sig den värsta energin lyckades han landa och vi kunde nu samarbeta på stigen med ömsesidig kontakt och han behandlade Kajsa med lite mer kärlek och respekt:)


Dexter fick vänta alldeles för länge på sin tur tyckte han


och var riktigt laddad


Ready


Set


GO!


tjaråååå


Kämpa på då Kajsa!


Med det här greppet får du nog trolla om du ska vinna den:P


Jippi, jag vann!


Vad vill du nu tro?


Öööhh vad göööör du?


hmpf! pussas när man kan latja, är du GALEN?


Nellies tur


Alltid på g


Den vill jag ha!


Inga problem med leken


Kolla vad jag fick!


Popp!


hopp!


Povel och Joanna


Var är figgen?


"det ska jag ta reda på!"


Där var hon!


Full rulle


Joanna ramlade och slog sig lite


Då tog vi paus för omplåstring

När det så var dags för Dexter att gå sitt spår hade det legat i fyra timmar i blåsten. Han fick jobba ordentligt för att ta sig runt. Antingen fanns det inte mycket doft kvar att gå efter eller så hade han annat i huvudet. Han tittade lite förbryllat på mig och liksom undrade vad det var jag ville att han skulle göra men han tog sig efter lite tålamod från A till B. Vad som hände där emellan behöver vi inte gå in på så noga. Det var inte hans snyggaste spår om jag säger så. Men vi tar nya tag. Jag kanske helt enkelt ska ge avvakta med att lägga ett spår på en äng full med vilt när jag vet att jag har en viltkär hund, eller vad tror nì?:)


Dexter tuffar på


En oerhört graciös matte tar emot galenpanna med funnen leksak


Kamp och lek


Flygande hund


Livet är härligt!

Sen åkte vi raka vägen hem utan att passera gå. Hundarna var nog lika trötta som jag för de hann nästan somna innan jag ens fått av mig ytterkläderna. Härligt!

Idag är det boxerdag ute på SoSu BK. Jag åker dit några timmar tidigare för att hinna se några korningar innan själva boxerdagen börjar vid 11. Spännande spännande!

Inga kommentarer: