torsdag 13 december 2007

Lucia

Idag har det ju varit lucia och jag och matte firade det med lite mer miljöträning inne i stan och korv. Vi visste att Lucian och hennes tärnor skulle hämtas upp med hästar utanför NK och sen eskorteras till Skansen och då tyckte matte att det vore mysigt om vi gick dit och tittade lite. Det passade ju så bra också eftersom att det ligger i precis samma kvarter som skridskobanan och julmarknaden jag berättade om häromdagen. Vi gick exakt samma runda (tredje dagen i rad) och eftersom jag börjar känna igen mig där nu så känns det inte så läskigt längre.
Idag fick jag snarr av en tant som sålde stickade strumpor på marknaden. Hon var snäll som gav mig godis men faktiskt lite jobbig. Hon gjorde mig alldeles kollrig i huvudet för hon började tjata upprepade gånger med gäll röst "sitt fint, sitt fint, sitt fint, SITT FINT, SITT FIIIINT SA JAG" Jag såg på matte att det började krulla sig i håret på henne och jag blev förvirrad för när jag satte mig så fortsatte hon bara gapa "siiitt fiint". Men det är ju det jag gör tantskrälle! tänkte jag och kissade framför hennes bord istället.
Jag kände ju igen sitt, det gjorde jag, men jag är van vid att höra "Leah sitt" EN gång och det där tjatet och framförallt rösten gjorde mig knasig. När matte till slut avbröt tanten och sa just "Leah sitt" ja då bankade jag ner rumpan i backen så att snön yrde:)

Medan vi väntade på att Lucia och hennes flock skulle komma ut från NK köpte matte en varsin korv med bröd till oss som vi satte oss på en bänk och åt. Den smakade ljuvligt och jag fick faktiskt hugga in på mattes korv också när min var slut.

Så till slut kom det en massa hästar på ett led med vitklädda tjejer på ryggen och längst fram var det 4 vita hästar som drog på en vagn som lucian fick sätta sig. Matte försökte fota men precis som förra gången vi var på stan hade hon bara sin kameramobil till hands. Bilderna är alltså rätt usla men hon envisas ändå med att lägga upp dem här så att ni får ana lite hur mysigt vi hade det.

Kram på er alla!


Jag på bänken i korvpausen


Tärnorna red


Lucian fick åka häst och vagn


Hemma i värmen igen

Inga kommentarer: